W dniu 5 listopada 2024 r. odbyło się spotkanie pomiędzy firmami członkowskimi Polskiego Związku Producentów Kruszyw a przedstawicielami Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Podczas spotkania zaprezentowano charakterystykę planów inwestycyjnych, w tym harmonogram oraz szacunkowe zapotrzebowanie na kruszywa dla podprogramu lotniskowego i kolei dużych prędkości (KDP), tzw. Y.
Zapotrzebowanie na kruszywa dla podprogramu lotniskowego podano dla trzech scenariuszy wykorzystania materiałów z wykopów (30%, 70% i 100%). Wpływa to na zapotrzebowanie na piasek i pospółkę, natomiast nie ma wpływu na zapotrzebowanie na grysy (beton cementowy i asfaltowy) oraz mieszanek (podbudowa), jak również piaski i żwiry (do betonu towarowego).
Z danych przedstawionych podczas spotkania wynika, że zapotrzebowanie na kruszywa wygląda imponująco. Budowa KDP również generuje imponujące liczby. Członkowie PZPK podkreślili, że w przypadku kumulacji tych inwestycji z innymi projektami (GDDKiA oraz PKP PLK), istnieje duże prawdopodobieństwo niskiej dostępności kruszyw, w szczególności grysów oraz tłucznia kolejowego, a także problemy z logistyką dostaw. Firmy członkowskie wskazały na główne czynniki uzasadniające te obawy.
Obie strony zadeklarowały potrzebę kolejnych spotkań w celu wypracowania rozwiązań minimalizujących powyższe ryzyka.